فروشگاه فایل

بهترین و بزرگترین مرکز دانلود و خرید وفروش پروژه های پایان نامه دانشجویی و تحقیقات آماده و کارآموزی به صورت حرفه ای فایل های آموزشی و فایل های پاورپوینت

اطلاعیه فروشگاه

در هنگام خرید حتما روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا آخر و دریافت کدپیگیری سفارش انجام دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید یا اینکه بانک عامل را تغییر دهید.پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود.

نفسانيّت

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 33

 

نفسانيّت

بسم الله الرحمن الرحيم و اياه نستعين انه خير ناصر و معين

نفس يعني جنبة تعلق به فاني و گذرا . و چون اين انسان براي حركت آمده نه توقف . براي بقا آمده نه فنا ، از اين جهت انتخاب فنا انتخاب باطل است . علي (ع) مي فرمايد : « خلقتم للبقاء لا للفناء ».

يكي از راههاي استفاده از نهج البلاغه اين است كه انسان بتواند خطوط متشابه و به هم نزديك را كنار هم بگذارد تا يكديگر را تفسير كنند . از اين نوع عبارت در گوشه و كنار نهج البلاغه زياد است ، مخصوصاً آن قسمت از سخن كه در تفسير اولياء الله است.

صدر كلام اين است : « و من كلام عليه السلام في صفت اوليائ الله قال : انّ اولياء الله هم الذين نظروا الي باطن الدنيا اذا نظر الناس الي ظاهرها و اشتغلوا باجلها اذا اشتغل الناس بعاجلها فاماتوا منها ما خشوآ ان يميتهم » اولياء خدا آنهايي هستند كه به باطن دنيا نظر كردند ، آنگاه كه مردم به ظاهر دنيا نظر كردند . باز همان معناي عقل و نفس است معني ظاهر و باطن . باطن دنيا يعني يعني آن حركت زير بنايي كه براي آن حركت ظواهر يك رو بناست و ظاهر دنيا آن چهره و آن وضعيت مقطعي دنياست كه در نتيجه آن حركت مستمر جلوه مي كند . يعني شما هر قسمت از دنيا را كه با چشمتان مي بينيد اين مقطعي است و برشي است از حقيقت ، نه حقيقت . شما از هر چيزي جلوه نيمرخ او را مي بينيد ، تصوير روبروي او را مي بينيد . شما در رسم فني چه مي كنيد ؟ مي گوييد ازاين طرف ببينيم تصوير قائمش ، تصوير نيمرخ است ، تصوير افقي اش چه جوريست ؟ از ابعاد مختلف يك چيز را مي بينيد و شكلهاي مختلف به آن مي دهيد .

گاه به شما سه تصوير را مي دهند و شكل ظاهر آن را زا شما مي خواهند كه بتوانيد شكل فضايي آن را در ذهن خودتان مجسم كنيد و بگوييد كه از نيمرخ اين چنين ديده مي شود ، از تصوير قائم اين چنين ديده مي شود ، اين چه جور چيزي بايد باشد ؟ حالا گاه اشتباه مي كنيد ، گاهي درست جواب مي دهيد . اين مطلب كه سه تصوير بدهند و وجه آن را بخواهند ، كسي كه درس خوانده گاه اشتباه مي كند ؛ آنوقت براي انسان ، ديدن اين ظواهر و حكم كردن به اينكه در حجم و عمق اين چه خبرهايي است ، چه مسائلي است ، چه مطالبي است ، آن مسئله بسيار دشوارتري است . از اين جهت ما آنچه را كه از دنيا مي بينيم يك تصوير ، يك برش و يك نماست .

قرآن بر اين مسئله انتقاد مي كند به انساني كه به عمق مسئله توجه ندارد ، مي گويد : « يعلمون ظاهراً من الحيوه الدنيا وهم عن الاخره هم غافلون » : آنها ظاهري را از حيات دنيا متوجه اند ، اما از آخرت غافلند . يعني آخرت عمق حيات دنياست ، آخرت باطن حيات دنياست ، حيات حيات دنياست . در حقيقت دنيا و آخرت اختلافشان يك اختلاف زماني تنها نيست ، اختلافشان اختلاف ظاهري و باطني است ، اختلاف رويه و درون است . شما اگر از اين حركت ، كل آن را در نظر بگيريد ، حقيقت را در نظر گرفته ايد . اما اگر بخواهيد آن مقطعي كه در آن هستيد . بدون اتصال به گذشته و آينده در نظر بگيريد ، تمام محاسبات شما غلط از آب در مي


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file126_1258712_7581.zip16.8k